Monday, June 14, 2010

Alhamdulillah bertemu lagi Bulan Haram (Rejab) yang dirindui

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah Syukur dipanjatkan ke hadrat ALLAH SWT dengan Qudrat dan Iradat Zat-NYA Yang Maha Agung menetapkan kita untuk ke sekian kalinya bertemu lagi dengan bulan Rejab yang mulia ini. Subhanallah wa bihamdih Subhanallahil 'azim.
Atas Rahmat ALLAH SWT jualah dipertemukan kita dengan bulan Haram yang mulia ini. Semoga dengan kehadiran bulan ini yang penuh dengan Barokah dan Rahmah ini,ALLAH SWT sentiasa memudahkan kita untuk beramal ibadah serta melapangkan jalan untuk kita lebih hampir agar sampai perjalanan kita menuju ALLAH SWT.

Mudah-mudahan juga kita tidak digolongkan ALLAH SWT diantara golongan yang terus lalai dan terlepas peluang beramal di bulan mulia ini. Baru-baru ini kita di kejutkan dengan peristiwa serangan Yahudi Zionis laknatuLLAH ke atas flotilla kemanusiaan Turki, Hikmahnya, ia telah berjaya membuka mata dan hati ramai pihak tentang sikap sebenar kaum yang dilaknat ALLAH SWT ini. Namun begitu sekali lagi ALLAH ingin menguji kita, kehadiran Piala Dunia FIFA World Cup rupanya kembali melalaikan umat dan membuatkan ramai orang lupa pada nasib saudara kita di bumi barokah Palestin apatah lagi kehadiran bulan Rejab yang mulia ini. Begitu licik sekali rancangan golongan kuffar ini dalam usaha menutup kejahatan yang mereka telah lakukan.

Apakah kita masih sanggup bersorak gembira menonton bola di saat saudara kita ada yang meraung meratap kehilangan ahli keluarga? Apakah kita masih sanggup bersengkang mata dan berhabis duit semata-mata untuk hawa nafsu di saat saudara2 kita masih ada yang bersengkang mata mencari rezeki dan berikat perut menahan kelaparan? Apakah kita tidak sedar nikmat yang ALLAH SWT kurniakan itu semua hanyalah pinjaman dan bila2 masa sahaja akan hilang dengan keizinan-NYA?Lebih malang jika kita bukan saja melupakan saudara kita bahkan juga melupakan ALLAH SWT. Naudzubillahi minzalik.

“Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa akan Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa akan diri mereka sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasik (Al-Hasyr: 19)

Amalan Yang Digalakkan

Antara amalan yang digalakkan adalah berpuasa,bersedekah,banyakkan solat sunat rawatib, Dhuha, Witir, Tahajjud serta Tasbih, berzikir dan bertasbih sebanyak-banyaknya serta bertaubat beristighfar dan berdoa kerana bulan Rejab adalah bulan pengampunan dan bulan mustajab doa. Sabda Nabi SAW: "Bertaubatlah kamu sekalian pada Tuhanmu dan minta ampunlah dari segala dosamu dan jauhilah segala perbuatan maksiat di dalam bulan Haram iaitu bulan Rejab."

Digalakkan bagi orang mukmin beristighfar sebnayak 70 @ 100 kali dalam sehari, sekurangnya dengan istighfar, Astaghfirullahal 'azim wa atubu ilaih.
Digalakkan juga untuk berdoa untuk kedua-dua ibu bapa pada bulan ini dan digalakkan berdoa dengan doa Rasulullah SAW:

اَللّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِى رَجَبَ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا رَمَضَان

Allahuma Barik lana fi Rajaba wa Sha’bana wa ballighna Ramadhan
"Ya Allah Berkatkanlah kami dalam bulan Rejab dan Syaaban, dan ketemukanlah (sampaikanlah) kami dengan bulan Ramadhan."
(Doa Rasulullah SAW)


Marilah kita bermuhasabah kembali dan memohon ampunan ALLAH SWT dengan sebanyak2nya dengan kehadiran bulan yang mulia ini. Rebutlah peluang beramal sebanyak-banyaknya sebagai tanda syukur kita atas segala nikmat yang diberi serta pemangkin untuk kita membaiki diri menjadi lebih baik di pandangan ALLAH SWT. Belum tentu lagi kita akan bertemu Rejab yang seterusnya dan belum tentu kita masih sempat berada di bulan Syaaban dan Ramadhan depan. Astaghfirullah al'azim wa atubuilaih walahaula wala quwwatailla billahil'azim.

No comments: