Thursday, August 4, 2011

Yang dirindu kembali lagi


Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah..yg dirindu telah pun tiba. Marhaban Ya Ramadhan.Walaupun agak lewat pos kali ini,telah memasuki Ramadhan ke-5. Alhamdulillah selautan syukur dipanjatkan pada ALLAH SWT yang masih memberi peluang buat diri ini untuk berada di dalam bulan mulia yang penuh keberkatan ini.

Pesta ibadah kini bermula lagi sekali. ALLAH telah mmbuka pintu RahmatNYA seluas-luasnya,melimpahkan ganjaran sebesar-besar ganjaran yang tidak setanding dengan amalannya di bulan mulia ini. Betapa Maha Pemurahnya ALLAH disediakn bermacam-macam ganjaran yang luarbiasa hebatnya di bulan mulia ini. Betapa banyak hadis-hadis yang menceritakan fadhilat ibadah di bulan Ramadhan. Beruntunglah bagi insan-insan yang memuliakan bulan ini dan merebut segala peluang untuk memperbaiki amalan dan mendekatkan diri pada ALLAH Ta'ala. Marilah kita sama2 memenuhi baki 25 Ramadhan lagi dengan amalan solat sunat, tadarus, zikir dan sedekah jariah.

RasuluLlah SAW pernah bersabda : "Sesungguhnya telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang penuh Keberkahan. ALLAH telah mewajibkan atas kamu berpuasa. Di bulan Ramadhan dibuka segala pintu Surga dan dikunci segala pintu Neraka dan seluruh syaitan dibelenggu. Padanya ada suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Barang siapa tidak diberikan kepadanya kebaikan malam itu maka sesungguhnya dia telah dijauhkan dari kebajikan."

Abu Hurairah r.a. berkata : Bersabda Nabi SAW : “Siapa yang puasa ( shaum ) bulan Ramadhan karena percaya dan benar-benar mengharapkan redho/pahala Allah, maka diampunkan dosa yang telah lalu.” ( HR. Bukhari, Muslim )

"Tanpa menahan hawa nafsu maka manusia tidak akan sampai pada Tuhannya sama sekali dan kedekatan manusia terhadap ALLAH menurut kadar pembersihan jiwanya."
- al-Musnid al-`Allamah al-Habib `Umar bin Hafiz حفظه الله تعالى

Bebasknlah diri dari sgla keseronokn duniawi yg tlh mngulit diri kita selama ini. Setelah hampir setahun kita diuji dengan bermacam jenis kenikmatan dunia,kini tiba saatnya membersihkan kembali hati-hati kita yang mulai pudar di gelapkan oleh dosa2.Let's grab the chance to improve ourself n purify our soul. Who knows this might be the last chance for us to be in Ramadhan, only Allah knows. May ALLAH accept our deeds.aminn. InsyaALLAH:)


No comments: