Friday, August 14, 2009

Musibah itu nikmat bagi orang-orang soleh

Kehidupan di dunia tidak akan pernah sunyi dari dugaan dan musibah kerana itulah tujuan dunia diciptakan oleh Allah SWT iaitu sbg tempat menguji hambaNya. Ia juga dpt membezakan antara mereka yang beriman dengan tidak. Sifat orang-orang yang mempunyai iman di hatinya adalah tetap sabar dan redha atas apa jua ujian yang datang. Tidak kira sebesar mana ujian yang menimpanya hatinya tetap teguh dalam beriman dan yakin dengan ketentuan Tuhannya. Allah SWT tidak menjadikan ujian sebagai penutup bagi segala kenikmatan malah ia membuka jalan untuk kita mencapai nikmat cinta dan hampir (taqarrub) pd Allah Ta'ala.

Telah berkata Junaid Al Baghdadi, " Bala merupakan pelita orang arif, menyedarkan orang murtad, memperbaiki orang mukmin dan menghancurkan orang yang lengah (lupa). Tidak seorang pun akan mendapat manisnya iman sebelum dia ditimpa bala,rela dan sabar. "

Rasulullah SAW juga bersabda, "Barangsiapa sakit semalam, dia sabar dan rela kepada Allah, maka bersih daripada dosa bagaikan ketika dia lahir dari perut ibunya. Jika engkau sakit janganlah segera meminta sembuh."

Telah berkata Adl Dlahak ra, "Barangsiapa tidak diuji antara tiap-tiap 40 hari dengan suatu bala, kedukaan atau musibah, maka tidak ada kebaikan baginya di sisi Allah".

Daripada Muaz bin Jabal ra, beliau berkata, "Ketika Allah menguji hamba yang mukmin dengan suatu bencana, Dia berkata kepada (malaikat) pencatat amalan buruk, "Hapuskan amalannya" dan berkata kepada (malaikat) pencatat amalan baik "Tuliskan untuk hambaKu yang lebih baik daripada apa yang dia perbuat."


Laa haulawalaquwwata illa billah.
Astaghfirullah al adzim.

No comments: