Thursday, November 12, 2009

Tanyalah fatwa dari hati

Hidup ini kita sering dihadapkan dengan berbagai pilihan untuk ditentukan. Semuanya terletak di tangan kita. Kita diberi hak oleh Allah SWT untuk samaada memilih perkara yang baik atau yang buruk. Yang pastinya setiap orang yang sihat akalnya akan memilih perkara yang baik dan membawa kebaikan. Pilihan yang baik akan membawa kepada keuntungan dan pahala manakala pilihan yang buruk pastinya merugikan.

Dalam sebuah hadith telah diceritakan,seorang sahabat datang menemui Rasulullah SAW untuk bertanyakan mengenai kebaikan sesuatu perkara. Sahabat itu iaitu Wabishah bin Ma’bad radhiallahu ‘anhu, telah menceritakan,

Aku mendatangi Rasulullah, lalu baginda bertanya, “Engkau datang untuk bertanya tentang kebaikan?”

Aku menjawab, “Benar.” Maka baginda bersabda, “Tanya fatwa dari hatimu. Kebaikan ialah perkara yang menenangkan jiwa dan hati kepadanya. Sedang dosa ialah perkara yang menggangu jiwa dan menyempitkan dada, kendati manusia telah memberikan fatwa kepadamu dan terus menfatwakannya kepadamu.” (hadith hasan, riwayat Ahmad dan ad-Darimi).

Tapi tentu hati yang diminta fatwa itu ialah hati yang sentiasa memelihara imannya kepada ALLAH SWT, bukan hati yang telah lama berkarat. Kerana taqwa dan ketaatan adalah cahaya yang menerangi jiwa, sedang maksiat dan dosa adalah kegelapan yang menambahkan titik hitam dalam hati pelakunya.

"Sekali-kali tidak! Bahkan apa-apa yang mereka kerjakan itu telah menutupi hati mereka."

(surah al-Muthaffifin; 83:14)

Hati juga boleh diibaratkan sebagai cermin. Orang yang beriman akan Allah pancarkan cahaya (nur) dariNya. Hati orang beriman akan memancarkan balik cahaya ini dan mempengaruhi dalam setiap perbuatannya. Hati menjadi cerminan pada sikap seorang manusia. Jika hati seseorang dipenuhi cahaya keimanan, maka ia akan terpantul balik pada tingkahlakunya yang baik dan berakhlak mulia. tetapi jika hati seseorang itu gelap,suram,hitam dan tiada cahaya keimanan pada Allah SWT maka akan terpantullah sikap yang tidak baik dari dirinya.

Jadi untuk itu,bersamalah kita menjaga hati kita agar tidak salah memilih kebaikan dan dikasihi Allah SWT. (:

Wallahua'alam bissawab.
Laa haula wa la quwwata illa billah.


No comments: