Monday, March 9, 2009

Tetap teguhlah di sisi Rasulullah SAW

"Apabila azan sang muazin, berserulah dia, ‘Asyhaduan Lailahaillallah’, (ketika itu) bergoncanglah syurga. Sangatlah rindunya para bidadari dan bertambah-tambah rindunya lagi mereka akan Rasulullah SAW. Begitu juga segala mahligai syurga dan segala bilik peraduannya (bergoncang-goncang kerana) amat rindu kepada Rasulullah SAW. Kemudian Rasulullah SAW itu pula, selain rindunya yang bersangatan kepada syurga, juga tersangat rindu kepada suatu toifah dari kalangan umatnya yang akan keluar pada akhir zaman nanti. Mereka itu berakhlak dengan akhlak nabi-nabi dan mengambil perjalanan yang ditempuh oleh para siddiqin. Mereka ini adalah ghurabak (orang-orang asing) di kalangan umum mukminin.”

Assalamua'alaikum warahmatullahi wabarakatuh..
Salam Maulidurrasul ana ucapkan pada semua...sama-samalah kita merenung kembali kisah insan teragung dan termulia di segenap pelusuk alam, Nabi Muhammad SAW, kekasih yang sentiasa dirindui.semoga bertambah2 kecintaan kita pada Rasulullah Shallahu 'alaihi wasallam.

Kehadiran detik 12 Rabiu'lawal kali ini sesungguhnya menghadirkan kesayuan di hati ini lantaran kerinduan yang semakin mendalam buatmu Rasulullah Ya Habiballah. Namun begitu diri ini tidak pasti adakah layak untukku menyatakan rasa kerinduan buatmu sedangkan jauh benar rasanya amalan yang dilakukan kini dengan apa yang menjadi sunnahmu.

Bersempena dengan Maulidurrasul kali ini,ana kongsikan dengan sahabat-sahabat sekelian sebuah luahan rasa yang ana perolehi dari seorang sahabat ana yang cukup menyentuh hati,semoga dapat sama-sama kita menyegarkan kembali kecintaan pada baginda SAW serta menguatkn kembali semangat untuk terus berjuang di jalan dakwah yang telah dibina baginda SAW.


Buat para mujahid yg sdg merindui jln menuju ALLAH…
Allahumma solli wasallim wabarik ‘ala Muhammad wa ‘ala alihi wasohbihi ila yaumiddin..

Rasulullah SAW dn generasi itu tlh tiada! Lama sudah mrk berlalu meninggalkn kita.
Muhammad, kekasih ilahi. Baginda berjalan selangkah demi selangkah,meniti hari.Bermula daripd seorg diri, menyampaikn dakwah secara sembunyi2. Bukannya baginda tidak berani dan takut mati, namun itulah tertib wahyu ketika itu, strategi Rabbi.

Ucapan Baginda tidak lahir dr nafsu melainkn wahyu yg suci.Ucapan yg hikmah dr kalbu yg jernih disambut oleh hati yg bersih dn jiwa yg fitri. Dimulainya mengajak manusia kpd Islam dgn menjernihkn fikrah, pndekatan akal, pemahaman dan menyentuh hati sanubari. Juga dgn jln hujah dan keterangn, dgn hikmah dn pengajaran penuh seni.

Bilamn ade prdebatan dirungkaikn dgn baik dn menawan hati. Bila mn mndpt tekanan, rintangn serta siksaan brlaku sabar dn melontarkn doa kasih nansejati. Dgn rahmat dn kurnia Ilahi, seorg demi seorg menyertai, dr golongn bangsawan mulia hingga hamba sahaya tidak mahu terkecuali.Lalu, trbentuklahjemaah Islam pertama, jemaah Rasulullah dan para sahabi. Jemaah baru itu masih sgt kecil dn golongan ghuraba’ di Mekah, kota kelahiran sendiri.

Golongan ghuroba’ inilah yg kelihatan brjalan perlahan2 dan lambat, akhirnya mnjadi kelompok yg mulia, gah, izzah dn mnjadi generasi trbaik umat ini. Mereka tidak punya apa2, melainkn jiwa yg sarat keyakinan bhw janji ALLAH itu pasti! Biarpunsehebat mn rintangan, jln dakwah terus brkembang dn panjinya berkibar tggi.

Jalan dakwah inilah jalan yg telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW sehingga Islamlah seluruh jazirah Arab, demikian pula Parsi, Romawi, mencabutjahiliyyah dari akar umbi.


Sabda Rasulullah SAW,
“Ingatlah bhw Islam itu brputar, maka brputarlah kamu brsama Islam ke mana saja ia brputar.Ketahuilah bhwsanya penguasa dn AL-Quran akan berpisah, maka janganlah kamu brpisah dari Al-Quran.”

Duhai ikhwahfillah, ketahuilah..

Dalam langkah hidup ini, hanya ada 2 jalan yg slh satunya perlu ditempuhi. Kita yg memilih jalan kita sendiri. Kalau kita memilih jalan menuju kecelakaan diri sndiri itulah jalan syaitan, nafsu, syahwat dan duniawi. Jalan keimanan itulah jalan ilahi dan jalan kesesatan itulah jalan iblisi.

Orang yg berjalan di atas jaln Ilahi sentiasa brusaha mensucikan jiwa dan hati, sementara org yg berada di jln iblisi, tiada sensitiviti dlm mengotori dan menodai hati. Masing2 berusaha dn masing2 bergerak menuju waktu dan hari, mendekati MATI. Akhirnya masing2 kerdil mengadap Ilahi. Sudah tentu disana, ada prbezaan antara keduanya di alam abadi.

Tanyalah diri, mahukah kita mencampak diri ke lembah kehinaan saat bertemu Rabbi? Atau meletakkan diri ke darjat yg tertinggi? Sudah tentu jawapn kita mengimpikn tempat disisi Ilahi.

Namun adakh sama org yg sekadar berangan2 ttp tidak mempunyai persiapan yg serius utk menghadapNYA? Berapa ramai org yg sanggupmenjual harta dn dirinya demi membeli redha ALLAH? Sungguh,manusia lupa saat prjumpaan itu!

Zaman brganti zaman, Islam asing(gharib) kali kedua,hati2 yg jernih fikrahnya mnjadi ghuroba’.Golongn ini sedikit sekali krn golongn ini sering mndpt tapisan demi tapisan dari Ilahi sehingga yg tinggal hanyalah org yg benar2 ikhlas denganNYA.

Adakah amalan dan akhlak kita trmasuk dlm golongn ghuroba’ ini?Mungkinkah kelalaian kita yg berterusan ini akan menyebabkan kita turut tertapis dari jalan ini?Nauzubillah!


Ya Muqallibal Qulub tsabbit qulubana 'ala dinik wa 'ala tho'atik..Ameen Ya Robbal 'alameen...


::..andai diri ini tidak mampu menjadi seorang serikandi dalam perjuangan menegakkan kalimatullah, cukuplah sekadar mata rantai perjuangn Rasulullah tercinta..sampaikanlah walau secebis ayat dari baginda,dan saling brpesan2 dgn kebenaran & kesabaran...tetap teguhlah wahai diri dalam keimanan dan perjuangan sehingga bertemu ILAHI...::

No comments: