Monday, March 30, 2009

Zuhud

Zuhud ialah menghindari kecintaan terhadap sesuatu untuk mendapatkan sesuatu yang lebih baik. Membenci dan mencintai dalam zuhud mempunyai syarat-syarat tertentu,sebab syarat zuhud ialah yang dibenci harus lebih buruk daipada yang dicintai. Atau dgn kata lain,yang disenangi adalah lebih baik dari yang dicintai.

Sangat banyak hadith yang menerangkan tentang zuhud diantaranya sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Tidaklah sesorang itu zuhud terhadap dunia kecuali diberikan hikmat oleh Allah kedalam hatinya , akan dijauhkan pula lidah dan matanya dari keburukan dunia, dan dengan tenang ia akan masuk syurga." (HR Baihaqi)

Jika seseorang itu hendak melakukan zuhud, maka hendaklah ia fahami erti zuhud yang sebenar. Zuhud ialah tidak ada ketergantungan hatinya pada harta, akan tetapi bukan bermaksud tidak memiliki harta sama sekali.Manusia sekarang sibuk mengejar dunia,mengumpul harta sebnayak-banyaknya. Tidaklah salah untuk kita mengumpul harta didunia namun cukuplah sekadar keperluan sahaja. Janganlah sehingga harta itu melalaikan kita dan menjauhkan kita daripada Allah Ta'ala.

Sabda Rasulullah SAW lagi, "Zuhud terhadap dunia akan dapat menenangkan hati dan jiwa, sedangkan mencintai dunia akan membuat orang banyak berkhayal dan sedih, dan tidaklah seorang hamba diuji keimanannya kecuali diberikan kepadanya kepedihan yang bersangatan."(HR Ahmad)

Jangan mengira bahawa Nabi Sulaiman a.s. yang kaya raya itu tidak zuhud,begitu juga dgn Nabi Muhammad SAW. Mereka adalah orang yang paling zuhud. Apabila mereka memakan roti dan memakan makann yang lebih sedap, sesungguhnya yang demikian itu adalah makan org yang zuhud.

Berkata Al-Junaidi,
"Zuhud ialah kosongnya tangan dari memegang harta dan putusnya hati dari mengingatinya."

Menurut Abu Sulaiman Ad Darani:
"Zuhud ialah meninggalkan sesuatu yang dapat memalingkan kamu dari Allah Ta'ala."

Menurut Sufyan Sauri pula,
"Zuhud ialah terputusnya angan-angan dari dunia."

Zuhud adalah maqam setelah taqwa,yang harus ditempuh oleh seorang hamba yang ingin bertemu dengan Allah Ta'ala., dan zuhud merupakan perantara terhadap cinta kepada Allah Ta'ala.


Ingatlah pesan Rasulullah SAW yang bermaksud,:
"Zuhudlah kamu di dunia nescaya Allah Ta'ala akan mencintaimu, dan zuhudlah kamu pada manusia nescaya mereka menyukaimu."(HR Ibn Majah)


:::Ya Allah janganlah Engkau letakkn dunia di hati kami tetapi letakkan lah dunia di genggaman kami..::

Laa haulawalaquwwata illa billah.
Astaghfirullah al adzim.

No comments: