Monday, September 14, 2009

Cerpen: Ratu Sufiah

~Cerpen ini dihasilkan oleh seorang kakak kepada kawan saya,sekadar ingin berkongsi,semoga bermanfaat kepada sesiapa yang membacanya..insyaAllah (:

Buat para salik fi rihabillah,pejalan di laman Allah......
Semoga Allah s.w.t menyinari hati kita semua dengan cahaya kecantikanNya,membakar hati kita dengan asyik merindukan Nya dengan kehebatan dan kemuliannNya,memakmurkan rahsia orang-orang yang menjadi penghubung kita ke jalanNya dengan pertolongan yang lemah-lembut......amin.

“Siapa nama akak?”aku melemparkan soalan ringkas terhadap wanita berpurdah itu. “Sofeah.Panggil saja Kak Sufi,”dia menjawab ringkas .Kak Sufi?Macam pernah dengar je,aku bermonolog sendirian.Aku membuat isyarat supaya dia membuka cebisan kain purdah yang menghijab wajahnya.Sudah menjadi tradisi pelajar-pelajar muslimah di sini memakai hijab purdah untuk melindungi wajah mereka daripada ditatap oleh lelaki ajnabi.Ia sunnah sohabiah salafussoleh!!Sesuci-suci wanita itu adalah yang tidak mengenal dan dikenali lelaki.Wanita yang membahasakan diri sebagai Kak Sufi itu menarik hijab purdahnya ke bawah dagu.Subhanallah!!!Seketika aku terpegun menatap wajahnya.Wajahnya memang cantik,tapi bukan itu yang membuatkan aku terpesona.Nur di wajahnya yang merupakan biasan kesucian hatinya sangat menyilau dan menyerlah sekaligus memukau pandanganku lagi.Wajahnya yang tampak sangat jernih itu makin menyejukkan mata dan hatiku.Jarang benar aku melihat wajah yang sebegitu sebelum ini.Benarlah,warna wajah adalah warna di dalam hati kita.Sebaik-baik wajah itu adalah wajah yang apabila dipandang dapat mengingatkan kita kepada Allah s.w.t.Kelakuan duduknya yang bersimpuh tenang dan khusyuk menampakkan lagi kewibawaannya.Hakikatnya,wajah yang tenang ,kata-kata berhikmah dan bau yang harum adalah syiar insan-insan berhati sufi.Setika aku tersentak daripada lamunan lantas mengalihkan pandangan ke sisinya.Seorang anak perempuan kecil yang berusia kira-kira tiga tahun sedang bermain-main dengan seutas tasbih cendana yang kecil.Comelnya,desis hatiku.Aku menghulurkan tangan untuk bersalam dengannya.Dia menyalami dan mencium tanganku.Sopan.

“Ini anak Kak Sufi,ye?Siapa namanya?”soalku lagi. “Nur Barokah”jawab Kak Sufi. “Masya-Allah....cantiknya nama!!Moga-moga cahaya keberkatan sentiasa mengiringi hidupnya.Amin”pujiku seraya mendoakannya. “Aminn...insya-Allah,itulah yang kita harap-harapkan,”ujar Kak Sufi lagi sambil mengusap-usap belakang anak kecilnya. “Kak Sufi ni pelajar lama kat pondok ni ke?Saya tak pernah nampak akak pun sebelum ni,”akhirnya aku memuntahkan kemusyiklan yang terpendam sejak dari tadi. “Emm..memang akak pelajar paling lama,tapi bukan pelajar paling tua,”jawabnya sambil tersenyum.Sempat lagi ujarannya diselati lelucon.Aku turut tersenyum. “Sekarang ni...?”sengaja aku melemparkan soalan umum sebegitu. “Sekarang ni dah tak belajar kat sini.Akak teman suami akak belajar kat Mesir.Dia belajar di Universiti Al-Azhar.Kami balik ni pun sekejap saja sebab ada urusan penting,”kata-katanya itu mengembalikan ingatanku kepada sesuatu.Ohh...inilah Kak Sufi yang menjadi sebutan pelajar-pelajar pondok di sini.Sejak aku bermukim di pondok pengajian ini untuk menghabiskan cuti semester,namanya seringkali disebut-sebut oleh warga pondok di sini tanpa kutahu sebabnya.Ratu Sufiah!!! Itulah gelaran yang dinobatkan untuknya.Hatiku semakin ditarik-tarik untuk mengenalinya secara dekat. “Ohh...jadinya akak dah tak tinggal kat sini lagi,ye?Seronok tak tinggal kat negara orang?Mesti banyak ilmu dan pengalaman,kan.Kalau akak sempat musafir atau ziarah ke makam Rasulullah s.a.w,kirimkan salam saya untuk baginda,ya,”aku berpesan.

“Alhamdulillah...Mesir negara yang kaya dengan ilmu.Bahkan penduduknya suka dan cintakan ilmu pengetahuan.Insya-Allah,kalau akak sempat ziarah ke makam Rasulullah s.a.w,akak akan sampaikan salam tu.Biasanya peluang musafir macam tu ada waktu cuti kuliah suami sahaja.Tapi,kalau waktu cuti sebegitu,kami biasanya ke Palestin,”dia menjawab.Aku mendengarnya dengan penuh minat.Memang menjadi hobi aku untuk mendengar dan membaca kisah-kisah kembara .Dia menoktahkan kalamnya setakat itu.Hampa.Seketika,mula terbit soalan-soalan pelik dari mindaku.Palestin? “Err....Palestin ?Suami akak orang Palestin ke?”tiba-tiba terpacul soalan itu dari bibirku..Dia memandang wajahku.Pandangan kami bertembung.Cepat sahaja anak matanya dilarikan.Memang dia wanita yang cukup solehah,gumamku sendirian.Satu perkara yang aku belajar daripada kakak-kakak di pondok ini tentang ciri-ciri khusus wanita solehah.Ghoddul basor dengan lelaki.Itu memang sudah aku sedia maklum. Tapi,ada satu lagi ciri rahsia wanita solehah ini;pandangannya mudah jatuh apabila bercakap dengan sesama wanita yang lain.Rasulullah s.a.w sendiri pun,matanya tidak memandang terus ke mata sahabat-sahabat Baginda apabila bercakap.Pemalunya Rasulullah s.a.w.Sifat begitulah perlu dibiaskan dalam peribadi wanita-wanita Islam agar tampak indah akhlak yang dibawa Islam.Subhanallah!! “Tak adelah.Suami akak memang orang sini,”jawapannya yang sangat ringkas itu memang tidak memuaskan hatiku.Nur Barokah yang sejak dari tadi bermain-main dengan seutas tasbih itu menghampiri umminya dan duduk di atas ribaanya.Kak Sufi membetulkan cara anaknya memegang tasbih dan mula mengajarnya menyebut nama Allah.

“Zikir,dik.Kakak ni nak dengar Barokah berzikir.Sebut Allah...Allah,”arah Kak Sufi dengan lembut kepada anaknya.Suara anak kecil yang mula mendendangkan kalimah Allah itu terasa sangat lunak di indera dengarku.Aku tersenyum melihatnya.Bertuahnya,terdidik dalam manhaj tarbiah tasauf dari kecil lagi,gumamku sendirian.Aku terus menunggu jawapan yang seterusnya.Kak Sufi masih diam sambil terus tersenyum manis.Rasa hampa menguasai diri.Tak pelah,aku boleh tanya orang lain kot,gumamku lagi.Kata pelajar-pelajar di sini,Kak Sufi sangat pendiam.Barangkali,sebab itulah soalanku tak terjawab penuh tadi,hatiku berdesis.Manusia pendiam bukan sebarang manusia.Pendiam,kalau sudah berbicara pasti mengeluarkan api dan darah.Pencela sifat diam perlu diingatkan,orang bijak itu diciptakan dengan tidak banyak bicara.Apatah lagi,diamnya seorang sufi.Terlalu banyak menyimpan rahsia yang ‘haram’ di dalam hati untuk diterjemahkan.

Fikiranku mula menerawang kepada kata-kata Abu Yazid Al-Busthami,seorang ahli sufi yang terkenal.Ujarnya:

“Jika kau melihat seseorang yang percaya pada Jalan Kebenaran,mintalah dia agar berdoa untukmu kerana doanya itu dimakbulkan”

“Kak,doakan saya.Impian saya nak jadi sufiah sejati macam akak,”akhirnya aku menuturkan juga ayat ini walaupun diterpa rasa segan dan malu yang teramat.Dia merenung lama ke wajahku.Seakan-akan fikirannya sedang bermain dengan firasat tentang diriku.Akhirnya dia tersenyum lagi.Hatiku mula berdebar-debar.Teringat kepada hadis Rasulullah s.a.w,takutilah firasat orang mukmin,sesungguhnya dia melihat dengan cahaya Allah.Ya Allah...ustur ‘aibi! “Dik,banyakkan zikir dan rabithoh mursyid.Jangan tinggal wudhu’.Kena latih muroqobah setiap masa.Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah s.a.w.Pakai sifat taqwa zahir dan batin..Insya-Allah...dipermudahkan Allah untuk kita wasil di sisiNya,”ujarnya meninggalkan wasoya berharga untukku. Aku mula mampir ke sisinya lalu dia meletakkan tangannya ke atas kepalaku dan mengusap-usap kepalaku sambil berdoa dengan suara yang lirih dan lembut. “Allahumma,laka khodo’at nufusul ‘arifin wadanat laka riqobul musytaqin.Allahumma hablaha wujudaka wahalilllaha bisitrin,waqollibuha ‘ala bisatil ma’rifah biquwwatit tauhid wal yaqin,waaiyyidha bika laka bima ayyadtu bihi ‘ibadakas solihin...amin.(Ya Allah,kepadaMu tunduk seluruh jiwa kaum ‘Arifin dan kepadaMu tunduk leher kaum Al-Musytaqin(yang rindu),Ya Allah berikanlah kepadanya kehadiran wujudMu,tutupilah kesalahannya,balikkannya di atas hamparan Makrifat dengan kekuatan Tauhid dan keyakinan dan teguhkanlah dia dengan sesuatu yang pernah Engkau teguhkan bagi hamba-hambaMu yang soleh...perkenankanlah),”doanya yang sangat berharga ini membuatkan setitis demi setitis air mataku luruh .Ya Allah....terima kasih kerana Kau temukan aku dengan ‘orang Ketuhanan ‘ yang seorang ini!!!



(to be continued...)


No comments: